Alla inlägg den 9 april 2008

Av Linda - 9 april 2008 21:47

Jag tittar på förlossningskliniken och barnmorskorna m.m på teve emellanåt.

En sak som slår mig är att bebisen är sååååå stor när den väger 3700 gram bara.


Precis innan bebisen kommer ut säger de att hon fått stora barn innan och den som är på väg kommer inte ut riktigt så de får använda sugklocka..och då tror man ju bebisen ska väga iallafall över 4500 g liksom men nä då, 3700 g ?!

Är det verkligen så stort egentligen när genomsnittet på bebisars vikt ligger på ca 3500 g?


Enligt mig är det inte stort utan helt normalt!

Vad skulle då mina bebisar vara som vägt 1 kilo mer...groteska??

Mina barn har vägt:

Tova 00- 4814 g

Loke 02- 4750 g

Viggo 03- 4520 g

Saga 05- 4395 g 


DET är stort anser jag...och min första som var störst kom inte ens ut så det blev akut snitt efter över 30 timmar på förlossningen och hon var livlös vid födslen så de fick återuppliva henne. Jag har sen haft planerat snitt med de andra tre pga den traumatiska första förlossningen.


Jag tycker det är så mysigt med dessa små bebisar, att få vara med och hjälpa dessa små till världen (ja även att få vara med om det själv också förstås).

Inte som barnmorska just pga allt ansvar de har men kanske som barnundersköterska på tex BB eller förlossningen, det vore jättekul OCH är ett jätteintressant yrke.


Det finns nämligen en 1 årig barnundersköterske utbildning på vår skola som man kan gå efter undersköterskeutbildningen.

Vilken dröm det vore!

Det var mitt mål när jag sökte in på undersköterskeutbildningen men jag har velat lite fram o tillbaka men nu känner jag åter igen att det är det jag vill jobba med..det blir ett år till i skolan isåfall och mer lån.

Men förhoppningsvis högre lön då så man kan betala tillbaka lånet.

Även om man ändrar sig sen och vill jobba med annat så har man ju den utbildningen i botten om man sen längre fram vill jobba med det.


Tack för ditt inlägg Elaine, vad trevligt att du är MAS, ett intressant yrke kan jag tänka mig, du har rätt mycket ansvar väl ?

Känns det inte jobbigt med det ansvaret man har, det kan jag känna måste vara lite nervöst. Man får ju liksom helst inte göra nåt fel..det handlar ju om människors liv och det vill man inte sätta på spel.

Som undersköterska har man ju med lite ansvar men inte fullt så mycket som tex sjuksköterska eller läkare. 


Jag kollar alltid 2-3 gånger innan jag ger medicin till de äldre där jag hoppar in och jobbar ibland, allt för att vara på den säkra sidan så det inte blir fel.

Jag kollar jättenoga i deras omvårdnadspärmar med medicinlistorna som ska signeras m.m...så det blir rätt. 

Det får bara inte bli fel liksom.. 

Annars kommer jag inte på fler frågor just nu men dyker det upp nån så hör jag av mig till dig :-).



Av Linda - 9 april 2008 16:00

skönt det...Tova hade ändå ett hål på väg förra året så vi har borstat jättenoga sen dess och det hade faktiskt växt igen!?

Det gick inte ta bilder på Viggos tänder för han tyckte inte om att få den där brickan i munnen..så det gick inte, de kunde även bara pensla i underkäken med flour för sen bet han ihop så hemskt..han var nog lite rädd.


Sen skulle de välja leksak för de varit så duktiga.

Viggo valde en hårklämma med en tandborste på + en tatuering bara för att han slutat med napparna sen förra gången han var där (för lite mer än ett år sen).

Jag satte hårklämman i håret och tandläkaren skrattade "jasså valde han hårklämman"...då sa viggo "ja nu är jag en flicka".


Han tycker om allt med flickor såsom smink och klänningar samt prinsesskläder och vill bli en flicka när han blir stor säger han. Vilket får farmor att sätta kaffet i halsen ;-).


Tova valde nån grön ödla men hon hade svårt att välja och stod där länge länge och velade.




Av Linda - 9 april 2008 13:24

Nu ska de två stora strax till "käftis" som jag kallar tandläkaren.

Vi får väl se om de har några hål.....

Sen ska vi handla lite med, alltid nåt som tar slut. Hur mycket man än handlar så fattas det alltid nåt eller tar det slut samma dag man kommer hem från affären.

Speciellt frukt, barnen äter frukt så de storknar, äppel och bananer köper jag hem hur mycket som helst varje vecka.

Likaså tomater, det älskar 8 åringen så det går med åt rätt bra här.

Bröd och mjölk är med nåt som går åt som smör i solsken härhemma..


Av Linda - 9 april 2008 11:28

Hon har räknat allt i en följd innan upp till 9..men nu hoppar hon över lite bara för att jag filmar :-)

Av Linda - 9 april 2008 11:00

jobbigt...

Det handlar om samhällets nätverk, vårdkedjan, SOL, HSL, LSS m.m

Känns som ett tufft och jobbigt ämne och jag måste plugga idag.


Har tre ungar hemma då maken är ledig och de bara gnäller, bråkar och skriker. Inte en lugn stund så jag får nog snart fly fältet för att få lugn och ro till att plugga.


Sen ska 5 åringen och 8 åringen till tandläkaren i eftermiddag och sen ska 8 åringen iväg på gympa ikväll och vi ska köra så det blir ett himla körande fram och tillbaka.


**************

Är så glad att jag snart är nere på 89 kg, jag väger mig varje morgon för att se om vågen visar mindre än dagen innan. Men jag följer bara viktväktar vågen vid vägningen en gång i veckan.

Jag är inne på min fjärde vecka med viktväktarna och det går förträffligt bra. Första veckan var tuff för man var van att äta i tid och otid precis när man själv ville och vad man vill.

Men andra veckan började det nya bli en vana även om det fortfarande kändes tufft .

Tredje veckan kändes det ännu lättare och denna veckan har bara susat fram.

Det är tufft när man är iväg och blir bjuden på fika, då får man tacka nej och dricka vatten bara. Men jag är tuff och hård, jag ger mig inte i första taget.


Har jeans liggandes sen förra vintern i stl 42 som jag SKA få på mig i juli månad. Det är 3 storlekar tills jag är där....

Mitt mål är att kunna få på mig jeans i stl 40, då är jag glad !


Här är en liten film på det dagliga bråket och skriket härhemma, vardagsmat för mig numera.  Men man kan bli rätt knäpp efter en hel dag av sånt här.




Presentation

Omröstning

Vilken bloggsida är bäst ?
 bloggagratis.se
 blogg.se
 wordpress.com
 bloggproffs.se
 bloggspace.se
 sprayblog.se
 skyrock.com
 bloggsida.se
 bloggorama.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards