Alla inlägg under februari 2008

Av Linda - 4 februari 2008 10:20

Jag tycker du/ni ska byta servicehem om du/ni inte är nöjda med personal på ditt mammas eller andra anhörigas boende.


Hon kan hemskt gärna få bo där jag jobbar ;-)...underbarare personal finns inte. Vi är väldigt måna om våra brukare och tar hand om dem som om de vore våra egna föräldrar.

Alla har sin egen lägenhet med kök och 1-2 rum + toalett och uteplats på baksidan. Allt på markplan...

På landet med skogen inpå knutarna...lungt och fridfullt utan stress.


Vi skojar och skämtar med dem och de säger alltid att vi är så trevliga och snälla "vi flickor"...


Fick senast igår höra av min svärmor att en av brukarna sagt till henne hur snäll och rar jag är ;-)...och mina arbetskamrater är helt toppen, ibland skrattar vi så vi ligger dubbelvikta där...så roligt var det längesen jag hade på en arbetsplats.

Men jag vet att det finns servicehem där de är väldigt gnälliga och jobbiga personalen, på ett sånt ställe skulle inte jag vilja jobba...eller bo heller för den delen.


Sen finns det de anhöriga eller vänner till brukare som kan vara extremt jobbiga..det finns de som lägger sig i alldeles för mycket. De "tror" eller tar för givet att deras anhörig lever i misär.


Vilken de då rakt inte gör för vi personal vill dem bara väl. Men om brukaren vägrar ta emot hjälp, vad ska man göra?...vi kan ju inte TVINGA dem till att göra nåt de inte vill.

Man får försöka lirka med dem lite men det är inte alltid det går... Vi tycker själva det är jobbigt men vad kan man göra?

Vi VILL ju att de ska må bra och se fräscha ut.


Men det finns anhöriga som är jättegulliga och snälla, de förstår situationen och att vi inte kan göra nåt åt det...så skulle alla anhöriga vara.


Ta först reda på fakta..om era anhöriga nekat hjälp efter att personalen erbjudit att hjälpa dem. Sen är det inte personalens fel om det är stressig och mycket att göra..det är cheferna som inte anställer tillräckligt med personal för de vill spara pengar..de bara öser på en jobb hela tiden. Man orkar inte med hur mycket som helst.

Gnäll på chefen om ni märker att personalen är stressad...då fattar de att de behövs mer personal.


Hur stressade eller jobbigt vi personal tycker att allt är...så visar vi inte det för brukarna...man måste klistra på ett leende och inte visa att man är stressad, man måste ge tid till den personen man vårdar, sen får man ta stressen sen när man är klar hos personen.


Man får prata.. personalen sinsemellan och gnälla för varandra istället..gråta, gnälla, skrika, skratta när ingen av brukarna är i närheten. Fast mest skrattar vi, vi gör så roligt vi kan av det hela...alla brukare har sin egen lilla personlighet och de är så goa allihop.


När man som jag går vård och omsorg, och bara är ute på praktik så är jag väldigt noga med allt, att allt ska bli riktigt och bra..precis som jag lärt mig i skolan..och därmed också detta med hygienen.

Vi har varit hos hygiensköterskan på lasarettet, där vi fick tvätta oss med handsprit och sen kolla i nån maskin om det fanns bakterier kvar..och jag tvättade mig jättenoga, sprutade på handsprit 2-3 ggr och gnuggade men ändå fanns bakterier kvar på fingertopparna..så det har jag hela tiden i bakhuvudet att noga tvätta mig med handsprit.

Jag märker direkt om andra slarvar med det pga att jag själv är så noga.



Nu har jag varit på VC och lämnat 5 rör med blod, fick ligga på en brits..men innan jag ens hann säga till om det så frågade sköterskan mig om jag ville ligga ner ;-)...hon vet att jag är svårstucken och fått svimmningskänslor innan så jag velat ligga ner..hon minns mig. Där är också helt underbar personal...tacka vet jag landsbygden, där är oftast personalen mer trevlig än inne i stan.

Av Linda - 3 februari 2008 17:42

Min dotter kräktes kl 05 inatt och inget mer, hon är jättepigg. Svärmor och maken tror att det kan vara pga simskolan igår att hon fick i sig klor vatten pga kallsup eller nåt. Tovas kusin brukade med kräkas när hon fått i sig det.


Sen är jag väldigt noga med hygienen då barnen är sjuka...jag tvättar mig och tar handsprit varje gång jag rört vid dem...precis samma sak som jag gör på jobbet. Jag är super rädd för att få kräksjuka då jag har extrem kräkfobi....

Jag byter handukar hela tiden på toaletten och tvättar kläder + sängkläder om de har kräksjuka.


Men nu var det inte så allvarligt då hon bara kräktes en gång inatt och inget mer.


Jag kan faktiskt inte heller vara hemma från min praktik så fort barnen blir sjuka heller. Praktiserar inte jag i genomsnitt 30 timmar i veckan får jag göra om praktiken eller hoppa av skolan, riskera att gå ut utbildningen utan betyg.

Maken var som tur väl är ledig i helgen..annars hade jag fått vara hemma med dem och då förlorat 19 timmars praktik..

Jag var hemma förra veckan 2 dgr då Saga hade sån hosta så hon hostade hela natten och knappt kunde sova. Jag kan liksom inte vara hemma varje vecka, då får jag liksom inte nåt sommarjobb där i sommar...arbetsplatser gillar inte personal som är hemma så ofta.


Nu är jag äntligen ledig till tisdag kl 07.30...ska bli så skönt.


Fast imorgon ska jag ta blodprov för min sköldkörtel på VC...ska vara fastande från kl 20.00 ikväll så nu gäller det att äta så jag inte blir hungrig ;-). De ska ta minst 5 rör med blod...usch jag gillar inte det alls, jag är så svårstucken och har fått svimmningskänslor ibland så jag får lägga mig ner. Det är betydligt lättare att sticka andra än att bli stucken själv :-/

Av Linda - 3 februari 2008 07:00

orkar inte jobba idag...är så trött.

Viggo kom upp kl 02 så jag fick följa med han in på sitt rum igen, Saga vaknade och skrek vid 02.30 så jag fick gå in och stoppa om henne.

Tova kom kl 05 och sa att hon kräkts i köket, så då fick jag upp och torka spyor, hämta en spann och bädda ner henne i sin säng igen.

Och sen skulle jag gå upp 06.40....gäääsp


Men det är bara till och masa sig iväg till jobbet, finns inget annat val...igår hade jag så ont i fötterna och huvudet efter jobbet att jag höll på att kräkas nästan...fy fasiken. Och bättre lär det ju inte bli idag direkt.. 


Nåväl ,vi har så mycket att göra nu så timmarna på jobbet bara flyger iväg... 

Av Linda - 1 februari 2008 11:47

Har sålt kläder åt en vän nu i veckan på tradera, auktionerna avslutades nu precis.

Det var 2 skaljackor, 2 windstopper och 1 zipjacka..allt från po.p

Auktionerna slutade på sammanlagt 1604 kr.

Min vän är så glad så hon skulle köpa tulpaner till mig ;-). Jag får även 100 kr för besväret med att lägga ut auktionerna och skicka kläderna sen...


En av skaljackorna såldes för över 500 kr...helt otroligt ??!!!..nästan nypris ju.

Av Linda - 1 februari 2008 09:11

Saga är magsjuk, har ont i magen och diareer. Hon har redan bajsat två gånger sen hon vaknade kl 07.30

Maken har sån magont så han fick gå och lägga sig...han kunde knappt sova inatt pga det onda.

Så jag kunde inte följa med sköterskan idag tyvärr... får ta det en dag nästa vecka kanske om hon har tid.


Det går både magsjuka, influensa och vattenkoppor på dagis...alltså vattenkoppor kunde de gott få men inte magsjukor eller spysjukor. Ingen av mina har haft vattenkoppor vad jag vet...men jag vill att de ska ha haft det då de är barn.


Fy vad trist det är med alla sjukor just nu...

Av Linda - 1 februari 2008 08:39

har blivit utmanad att skriva 7 sanningar om mig själv :-)...okej då får vi se vad vi kan komma på för nåt.


* Jag kör för fort ibland

* Jag är väldigt blyg och har svårt för att ta kontakt och prata med folk jag inte känner så väl.

*Jag har aldrig provat på att röka

* Jag dricker så gott som aldrig

* Jag blev tillsammans med min make för snart 12 år sedan när jag redan var tillsammans med en annan.

* Jag svarar inte alltid i telefonen, tex om det är nån jag inte orkar prata med.

* Jag var med och tände eld på en butik när jag var 4-5 år..hängde på ett gäng med äldre pojkar som ville jag skulle hjälpa dem att samla ihop gräs i ett lastbilsläp som stod bakom affären, de tände på och sen sprang vi och elden sped sig in i butiken så brandbil och poliser kom. Det stod i tidningen om det sen (min pappa klippte ut och sparade artikeln).

Jag sprang hem till min faster och gömde mig under en byrå..jag var livrädd.


Nu ska jag utmana 7 personer med..oj, jag vet inte om jag känner till 7 personer med bloggar ens ;-)

Men jag kan ju utmana Ninizz, Grodis,  Lotta m. Lennox, Grynisen, Hanna, Dockmamman och den som vill och läser här.

Presentation

Omröstning

Vilken bloggsida är bäst ?
 bloggagratis.se
 blogg.se
 wordpress.com
 bloggproffs.se
 bloggspace.se
 sprayblog.se
 skyrock.com
 bloggsida.se
 bloggorama.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards