Direktlänk till inlägg 3 februari 2008

ang. smitta

Av Linda - 3 februari 2008 17:42

Min dotter kräktes kl 05 inatt och inget mer, hon är jättepigg. Svärmor och maken tror att det kan vara pga simskolan igår att hon fick i sig klor vatten pga kallsup eller nåt. Tovas kusin brukade med kräkas när hon fått i sig det.


Sen är jag väldigt noga med hygienen då barnen är sjuka...jag tvättar mig och tar handsprit varje gång jag rört vid dem...precis samma sak som jag gör på jobbet. Jag är super rädd för att få kräksjuka då jag har extrem kräkfobi....

Jag byter handukar hela tiden på toaletten och tvättar kläder + sängkläder om de har kräksjuka.


Men nu var det inte så allvarligt då hon bara kräktes en gång inatt och inget mer.


Jag kan faktiskt inte heller vara hemma från min praktik så fort barnen blir sjuka heller. Praktiserar inte jag i genomsnitt 30 timmar i veckan får jag göra om praktiken eller hoppa av skolan, riskera att gå ut utbildningen utan betyg.

Maken var som tur väl är ledig i helgen..annars hade jag fått vara hemma med dem och då förlorat 19 timmars praktik..

Jag var hemma förra veckan 2 dgr då Saga hade sån hosta så hon hostade hela natten och knappt kunde sova. Jag kan liksom inte vara hemma varje vecka, då får jag liksom inte nåt sommarjobb där i sommar...arbetsplatser gillar inte personal som är hemma så ofta.


Nu är jag äntligen ledig till tisdag kl 07.30...ska bli så skönt.


Fast imorgon ska jag ta blodprov för min sköldkörtel på VC...ska vara fastande från kl 20.00 ikväll så nu gäller det att äta så jag inte blir hungrig ;-). De ska ta minst 5 rör med blod...usch jag gillar inte det alls, jag är så svårstucken och har fått svimmningskänslor ibland så jag får lägga mig ner. Det är betydligt lättare att sticka andra än att bli stucken själv :-/

 
 
Dockmamman

Dockmamman

3 februari 2008 20:13

Åsa!
Har du barn? Brukar du stanna hemma från ditt jobb när de är sjuka. Visst man kan smitta men du om nu din farmor bor på vårdhem och all personal ska stanna hemma för att de kan smitta vem ska då vårda din mormor, vad blir det för kvallité på vården då...

Det finns ingen som säger att du bör stanna hemma om barnen är sjuka för att du kan föra smittan vidare utan reglerna säger att har du själv varit sjuk så är det till att stanna hemma 72 timmar...

för hur ska man kunna vet om man är smittad, för du kan vara smittad fast du inte blir sjuk eller hur.
Så Åsa om du nu är så orolig att din mormor ska bli smittad så ta hem henne till dig eller så får du väl gå på sjukhemmet och vårda henne själv...

Jag har jobbat inom olika vårdkattegorier och har då aldrig hört någon säga som det du säger så tänk före innan du slänger ur dig om något du inte är insatt i...

Mvh
Dockmamman

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Åsa

4 februari 2008 08:52

Hörrödu Dockmamman... Jag fattar inte varför du har en så otrevlig ton. Kan det möjligtvis var så att du känner dig trampad på tårna?!

Nej, det finns inga regler som säger att man ska vara hemma när barnen är sjuka, men om man nu har magsjuka i familjen skulle man kanske kunna ta lite hänsyn gentemot andra, kanske redan sjuka, människor tycker jag.

Min mormor är 100 år i år och jag tror många gånger att hon skulle ha det bättre om hon bodde hemma hos mig än på hemmet där hon inte har mycket nytta av personalen som mest är intresserad av att röka och stå och prata skit.
Att mormor inte bor hos mig beror dels på att jag har 3 barn och jag tror det hade varit jobbigt för en 100-åring att bo bland 3 barn och dels för att jag inte vill att hon ska smittas av all skit som barnen drar med sig hem. Sedan så bor mormor över 8 mil bort och jag tror hon hade känt sig otrygg om hon helt plötsligt måste flytta efter att ha bott i samma by i över 60 år.

Hos mig skulle mormor iallafall fått omtanke och tid. Hon skulle dessutom få mat som är god och inte behöva höra kommentarer om ditten och datten från snorkig personla som alltid beklagar sig över hur stressigt de har det.
Jag undrar vad det är för kvalite inom vården du pratar om. Jag har under alla år mormor befunnit sig inom äldrevården inte träffat på någon kvalite som är värd att prata om. Var är all omtänksam personla? Var finns de som ser vårdandet som ett kall? Att jobba inom äldrevården kräver ingen utbildning utan vem som helst kan halka in på ett bananskal och många gånger är det just så. Personla som inte bryr sig ett dugg eller personal som inte kan se till gamlas behov alls.

Kanske skulle DU ta och tänka igenom saker innan du slänger ur sig saker du inte är insatt i. Har du många äldre släktingar som måste få hjälp från äldrevården? Tror inte det med tanke på hur nonchalant du låter!!

Återkom när du vet hur det är att vara vårdtagare också är du trevlig!!

 
Ingen bild

Åsa

4 februari 2008 08:59

linda... Jag visste ju inte att din dotter varit och druckit av bassängen!!!
Det är såååå känsligt att nämna att man ska vara försiktig att dra runt kräbaciller. Folk blir hysteriska och måste försvara sina val med näbbar och klor.
Du ser ju ovan hur den så sympatiska "Dockmamman" reagerar. Men så är hon kanske bara mamma till dockor, och de smittas väl inte...
TYVÄRR är det inte många som använder handsprit. Jag ser hur det slarvas både privat och inom sjuvården.
Min mormor som blir 100 år i år har blivit smittad av oförsiktig personal sååååå många gånger och det är så otroligt onödigt att hon som är så gammal och svag ska behöva bli sjuk pg a att personlen inte bryr sig mer. Det är alltid pengar och tid som styr. Jag efterlyser personal med ett kall att vårda de som som byggt upp vårt samhälle.

Skönt för er att det inte var magsjuka din dotter hade/har.

 
Dockmamman

Dockmamman

4 februari 2008 14:14

Kära Åsa!
Nu blir jag förvånad för det du skriver gör mig ännu mer förvånad över ditt tänkande, jag vill även påvissa att jag har ingen otrevlig ton utan jag tycker bara att du ska kanske ta reda på all fakta om vem som ligger bakom att sjukvården ser ut som den gör idag det beror faktiskt inte på vårdpersonalen och om det nu är så illa där din mormor bor då kanske man måste välja pest eller kolera för den som vårdas, ha en personal som jobbar med snaran runt halsen eller flytta eller att en anhörig vårdar henne och det är inte för att vara dum som jag säger det men jag blir ärligt arg när man går till angrepp på pesonalen när man egentligen vet vilka som ligger bakom det hela, skriv det här till politikerna så kanske de kan ge dig respons och bättre vård till din mormor...

Jag kan säga att jag är tillräckligt gammal för att ha både unga och gamla som legat inom vården där det har varit både bra och dåligt.
Din kommentar om barn, det med tre barn är väl inge utan lägg på 3 till och de varierar från åldrarna 5-21 år så jag har nog bra erfarenhet av barn och sjukdomar men med tre barn så kanske du inte har hunnit med det jag har hunnit med än så därför så tror jag har god erfarenhet både inom vård och barn.
Att det dras in det ena och det andra det kan jag med hålla med om men det är inte heller personalens fel för någon måste ju jobba, det är det jag menar med kvallité OM alla i personalen stannade hemma varje gång ett barn fått en sjukdom (självklart så finns det en vuxen hemma hos barnet)så vad räknar du med då, all vårdpersonal går hemma och det blir personalbrist och då måste de ta in kleti och pleti vad har du då för kvallité på vården?

Jag har fått den uppfattningen att du inte alls har någon förståelse för vårdpersonalen, varför söker du då inte in som vårdare själv och gör det som ingen annan tydligen gör...
Jag vet att man står och kastar mycket skit på vårdpersonalen och det går ju så bra så länge man inte är där själv och gör jobbet...

Jag tycker det är synd om dig och din mormor att ni inte fått den vård ni vill ha men jag tror vi ska vara glada över det vi har idag för om 20-30 år är det bara rika som huvudtaget kommer att sitta på vårdhem i övrigt är det ättestupa om man inte har snälla barn och barnbarn som tar hand om en...

Det du söker kommer du aldrig att finna, alla som går ut sin vårdskola och kommer ut i vården första gången är så entusistiska att få vårda och ta hand om gamlingarna men så efter ett tag upptäcker man att tiden blir mindre och mindre och till slut så förstår du att du har inte tid att sitta & trösta en gammal tant, eller prata osv osv och det ska du veta att det tar på vårdpersonalen det med och då blir det utbrändhet och så i mitt fall så mådde jag så dåligt över att jag inte hann med tanter & farbröder som satt och ropade på mig så jag slutade helt enkelt p.g.a att jag inte fick vara mänsklig men det är ju inte vårt fel det är ju regeringens fel..

Så varför jag skrev till dig var för att jag tyckte du gick mot angrepp på en yrkesgrupp som inte kan påverka eller göra något åt det som sker...

Ha det så gott

http://stickmonster.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 1 september 2008 23:04

lösenordet till min nya blogg på www.blogg.se försvann plötsligt och jag får inget nytt hur många gånger jag än skickar att jag glömt lösen..det kommer inte nåt nytt lösen.   irriterande...jag har liksom en tävling som slutar idag.   Om någon av er s...

Av Linda - 25 juni 2008 18:55

 Vinnaren av en resepottan från:  LillaW webshop     Anna.R & Ella från juni-06 mejl: linnea_g75@hotmail.com     GRATTIS till resepottan !   Jag kommer även skriva detta i min nya blogg.   Från och med nu lägger jag ner denna blogg och kommer befi...

Av Linda - 22 juni 2008 09:28

Jag har nu utsett en vinnare i tävlingen om ett hemligt paket och den som vinner är:   Carola m 7    Som skriver bl.a så här i sin kommentar om semester: ********************** " Vår semester i år kommer att gå till Astrid Lindgrens värld och High C...

Av Linda - 20 juni 2008 21:41

 Nu har jag ordnat och donat med nya bloggen hela dagen, fick skaffa mig ett nytt medlemskap och göra en helt ny om från början.  Tryck på länken nedan. Nya bloggen   OBS ! Denna blogg kommer finnas kvar och vara aktiv tills tävlingarna är slut...jag...

Av Linda - 20 juni 2008 12:27

min son på 5 år sa nåt till mig idag som gjorde mig så ledsen.. vi satt på trappan och pratade om att Saga får inte vara i skogen för då ser jag inte henne, hon kan trilla ner i en pöl med vatten och drunkna. Då undrade han vad det gjorde...jo men sa...

Presentation

Omröstning

Vilken bloggsida är bäst ?
 bloggagratis.se
 blogg.se
 wordpress.com
 bloggproffs.se
 bloggspace.se
 sprayblog.se
 skyrock.com
 bloggsida.se
 bloggorama.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards