Alla inlägg den 4 februari 2008

Av Linda - 4 februari 2008 17:27



Är imponerad av mig själv...har varit ute och gått en hel timme nu. Gick nästan 5 km...det var inte planerat men under tiden jag gick så valde jag att gå en lång runda.

Och jag klarade det utan att få ont i skenbenen som jag brukar när jag är otränad. Däremot fick jag skoskav så sista biten nästan haltade jag hem :-)

Sååå skönt, kallt och vindstilla..sista biten av promenaden blev i mörkret men då var jag nästan hemma.


Måste försöka ut och gå varje dag nu, man blir mycket piggare. Men det är ju det där med vädret, det är inte alls kul och gå när det spöregnar eller snöar eller blåser orkanvindar.

Idag var vädret helt underbart...

och vet ni, krokusarna börjar komma upp i rabatterna..är inte det lite väl tidigt??


Funderar på om jag ska tona mitt hår i mahogney som jag brukar göra eller om jag ska ha en ljusare färg. Jag har en mahogney hemma så det hade gått snabbast och billigast..skulle vilja ha slingor men kanske jag kan köpa nån rödaktig färg och göra slingor själv sen en annan dag.


Av Linda - 4 februari 2008 13:42

  • Dagens mat: Lasangette

  • Dagens väder: Soligt,vindstilla och ca 1-2 plusgrader

  • Dagens bästa: Att jag är ledig

  • Dagens värsta: Att bli stucken och lämna 5 rör med blod

  • I dag vill jag hylla: Min vän som är världens bästa *stor kram till Anna*

  • Detta irriterar mig: folk som kör för sakta på vägarna

  • Dagens foto: kommer senare under dagen, jag håller på att ta hem nåt foto redigeringsprogram så jag kan klippa och klistra lite med korten...*kul*

    Fast iofs denna är rätt kul :-)


  • Av Linda - 4 februari 2008 10:20

    Jag tycker du/ni ska byta servicehem om du/ni inte är nöjda med personal på ditt mammas eller andra anhörigas boende.


    Hon kan hemskt gärna få bo där jag jobbar ;-)...underbarare personal finns inte. Vi är väldigt måna om våra brukare och tar hand om dem som om de vore våra egna föräldrar.

    Alla har sin egen lägenhet med kök och 1-2 rum + toalett och uteplats på baksidan. Allt på markplan...

    På landet med skogen inpå knutarna...lungt och fridfullt utan stress.


    Vi skojar och skämtar med dem och de säger alltid att vi är så trevliga och snälla "vi flickor"...


    Fick senast igår höra av min svärmor att en av brukarna sagt till henne hur snäll och rar jag är ;-)...och mina arbetskamrater är helt toppen, ibland skrattar vi så vi ligger dubbelvikta där...så roligt var det längesen jag hade på en arbetsplats.

    Men jag vet att det finns servicehem där de är väldigt gnälliga och jobbiga personalen, på ett sånt ställe skulle inte jag vilja jobba...eller bo heller för den delen.


    Sen finns det de anhöriga eller vänner till brukare som kan vara extremt jobbiga..det finns de som lägger sig i alldeles för mycket. De "tror" eller tar för givet att deras anhörig lever i misär.


    Vilken de då rakt inte gör för vi personal vill dem bara väl. Men om brukaren vägrar ta emot hjälp, vad ska man göra?...vi kan ju inte TVINGA dem till att göra nåt de inte vill.

    Man får försöka lirka med dem lite men det är inte alltid det går... Vi tycker själva det är jobbigt men vad kan man göra?

    Vi VILL ju att de ska må bra och se fräscha ut.


    Men det finns anhöriga som är jättegulliga och snälla, de förstår situationen och att vi inte kan göra nåt åt det...så skulle alla anhöriga vara.


    Ta först reda på fakta..om era anhöriga nekat hjälp efter att personalen erbjudit att hjälpa dem. Sen är det inte personalens fel om det är stressig och mycket att göra..det är cheferna som inte anställer tillräckligt med personal för de vill spara pengar..de bara öser på en jobb hela tiden. Man orkar inte med hur mycket som helst.

    Gnäll på chefen om ni märker att personalen är stressad...då fattar de att de behövs mer personal.


    Hur stressade eller jobbigt vi personal tycker att allt är...så visar vi inte det för brukarna...man måste klistra på ett leende och inte visa att man är stressad, man måste ge tid till den personen man vårdar, sen får man ta stressen sen när man är klar hos personen.


    Man får prata.. personalen sinsemellan och gnälla för varandra istället..gråta, gnälla, skrika, skratta när ingen av brukarna är i närheten. Fast mest skrattar vi, vi gör så roligt vi kan av det hela...alla brukare har sin egen lilla personlighet och de är så goa allihop.


    När man som jag går vård och omsorg, och bara är ute på praktik så är jag väldigt noga med allt, att allt ska bli riktigt och bra..precis som jag lärt mig i skolan..och därmed också detta med hygienen.

    Vi har varit hos hygiensköterskan på lasarettet, där vi fick tvätta oss med handsprit och sen kolla i nån maskin om det fanns bakterier kvar..och jag tvättade mig jättenoga, sprutade på handsprit 2-3 ggr och gnuggade men ändå fanns bakterier kvar på fingertopparna..så det har jag hela tiden i bakhuvudet att noga tvätta mig med handsprit.

    Jag märker direkt om andra slarvar med det pga att jag själv är så noga.



    Nu har jag varit på VC och lämnat 5 rör med blod, fick ligga på en brits..men innan jag ens hann säga till om det så frågade sköterskan mig om jag ville ligga ner ;-)...hon vet att jag är svårstucken och fått svimmningskänslor innan så jag velat ligga ner..hon minns mig. Där är också helt underbar personal...tacka vet jag landsbygden, där är oftast personalen mer trevlig än inne i stan.

    Presentation

    Omröstning

    Vilken bloggsida är bäst ?
     bloggagratis.se
     blogg.se
     wordpress.com
     bloggproffs.se
     bloggspace.se
     sprayblog.se
     skyrock.com
     bloggsida.se
     bloggorama.se

    Fråga mig

    0 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
            1
    2
    3
    4 5 6 7 8 9 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25
    26 27 28 29
    <<< Februari 2008 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik


    Ovido - Quiz & Flashcards